Ako si vybudovať istotu pri fotení portrétov
Začať fotiť portréty nie je len o tom, že vieš ovládať fotoaparát. Je to kombinácia techniky, svetla, emócie a hlavne – práce s človekom. A práve to posledné vie narobiť najviac stresu.
Pretože model ti neodpustí, keď nebudeš vedieť, čo máš robiť. Ale dobrá správa – istotu nezískaš tým, že si kúpiš lepší foťák, ale tým, že sa naučíš pozorovať, komunikovať a cítiť, čo sa deje pred objektívom.
Ak už ovládaš manuálny režim a cítiš, že chceš posunúť svoje portréty na novú úroveň, nielen technicky, ale aj ľudsky, si tu správne.


Svetlo je tvoj najlepší kamarát (alebo nepriateľ)
Svetlo rozhoduje o tom, aký pocit má z fotky človek, ktorý ju pozerá. Môže byť jemné a mäkké – a portrét pôsobí intímne. Alebo ostré a tvrdé – a dostaneš výraznú, dramatickú atmosféru.
Dôležité nie je len koľko svetla, ale odkiaľ prichádza a ako dopadá na tvár. Skús sa pozrieť na portréty, ktoré sa ti páčia – zisti, odkiaľ ide svetlo, aký je tieň pod nosom, ako to mení emóciu.
A najlepšie na tom je, že sa to dá naučiť. Aj keď fotíš len prirodzeným svetlom, stačí sa len poriadne pozerať.
Na portréty v prirodzenom svetle máme celý online fotografický masterclass, ale úplne na začiatok ti stačí jednoduché cvičenie: postav si modela k oknu a len ho postupne otáčaj. Sleduj, ako sa mení výraz. Tam to celé začína.
Chceš sa naučiť používať prirodzené svetlo ako profi portrétny fotograf?
Vyskúšaj náš Masterclass Portrét v prirodzenom svetle – online kurz, ktorý ti ukáže, ako zvládnuť portrétne fotenie v prirodzených podmienkach.
Objektív je tvoj štetec – a vzdialenosť je plátno
Nie každý objektív je vhodný na portrét. Nie kvôli kvalite, ale kvôli tomu, ako deformuje tvár.
So širokouhlým sklom (napr. 24mm) dostaneš smiešne veľký nos. Naopak, 85mm „stlačí“ perspektívu a vytvorí prirodzene lichotivý vzhľad. Najobľúbenejšie sklá pre portrét sú 50mm a 85mm – presne preto.
Ale objektív nie je len o milimetroch. Je to o vzdialenosti medzi tebou a človekom. Keď si príliš blízko, rušíš osobnú zónu. Keď si ďaleko, stratíš kontakt.
Ideálna vzdialenosť? Taká, kde sa ti dobre komunikuje, ale zároveň nezasahuješ do komfortu modela. V tej vzdialenosti bude aj emocia vyzerať prirodzene a oči modela sa nebudú cítiť pod paľbou objektívu.
Portrét je rozhovor, nie výsluch
Najčastejšia chyba začínajúcich portrétnych fotografov je ticho.
Zoberú foťák do ruky, model si sadne… a zrazu ticho. Oči hore, oči dolu, hlava mierne doľava… a celé to pôsobí ako návšteva u zubára.
Komunikácia je kľúč. Nie len kvôli výsledku – ale kvôli atmosfére. Fotiť človeka znamená viesť ho, nie inštruovať.
Osobne som si tým prešiel – kedysi som bol ticho alebo iba navigoval modelku, lebo som „vedel“ po čo si idem. Ale práve to bol dôvod, prečo boli fotky neosobné.
Dnes sa najprv rozprávame, smejeme sa, občas aj vtipkujem. Model sa uvoľní, zabudne na foťák – a tam začína skutočný portrét.

Príprava ti zníži stres (im aj tebe)
Najlepšie fotenie je to, kde sa obaja cítite komfortne. A to sa nestane len tak.
Moodboardy, referenčné fotky, výber lokality, oblečenie, štýl.
Všetko toto vieš nachystať dopredu. Vďaka tomu sa vyhneš chaosu a budeš mať jasnú víziu.
Aj pri spontánnom fotení je dobré mať v hlave 2-3 zábery, ktoré chceš dosiahnuť. Niekedy ich nakoniec neurobíš – ale už len to, že máš plán, ti dá vnútorný pokoj. A to je základ istoty pri fotení portrétov.
Nie si tam len „odfotiť človeka“
Toto je možno najdôležitejšia veta z celého článku:
Nie si tam len preto, aby si stlačil spúšť. Si tam preto, aby si videl a cítil toho človeka.
Keď máš nastavený mindset „cvaknem to a ideme“, vznikne z toho len obrázok. Ale keď sa zaujímaš, keď sa na človeka naladíš, tak z toho vznikne portrét. A presne to robí rozdiel medzi „ok“ fotkou a výnimočnou fotkou.
Tvoja najlepšia fotka je vždy tá ďalšia
Jedna z najdôležitejších lekcií, ktorú som sa naučil:
Nikdy sa neuspokoj s prvým záberom, ktorý vyzerá dobre.
Zakaždým, keď mám pocit, že „to je ono“, tak ešte skúsim urobiť jednu. Alebo dve. Alebo desať.
Posuniem modela. Zmením tón hlasu. Pousmejem sa. A zrazu… tá fotka má niečo viac. Niečo, čo sa nedá naplánovať – iba vycítiť.
Profesionálni fotografi žijú s vetou:
„Tá ďalšia bude tá najlepšia.“ A práve preto rastú.
Portrét je spolupráca
Vybudovať si istotu pri fotení portrétov nie je o tom, že zvládneš všetko technicky.
Je to o tom, že vieš byť prítomný, počúvať, viesť, vytvárať priestor.
Lebo istota neprichádza zvonka – prichádza zvnútra. Z prípravy, skúseností a pokory k práci s človekom.
A ak sa chceš zlepšiť v portrétnom fotení na prirodzené svetlo, pozri si náš online fotografický kurz: ➡️ Masterclass Portrét v prirodzenom svetle

Peter Brichta
Volám sa Peter Brichta a som profesionálny fotograf s takmer 20-ročnými skúsenosťami v komerčnej fotografii. Počas mojej kariéry som mal možnosť spolupracovať s klientmi ako RedBull, IKEA či VÚB. Špecializujem sa na fotografovanie eventov, športových podujatí, biznis portrétov a reklamných kampaní.
Som zakladateľom LensBrothers – projektu, ktorý vznikol s cieľom priniesť profesionálne fotografické vzdelávanie, ktoré je dostupné, praktické a reflektuje reálne potreby fotografov. Verím, že kvalitný workshop alebo masterclass by mal byť nielen teoretickým sprievodcom, ale aj nástrojom, ktorý ti pomôže posunúť sa vo fotografii na vyššiu úroveň.
Najviac ma bavia výzvy, ktoré ma nútia objavovať a učiť sa nové veci. V mojich začiatkoch som sa všetko učil pokusom a omylom. Dnes chcem pomáhať iným, aby ich cesta bola jednoduchšia.