Prečo nemusí byť každá fotka dokonalá
Všetci sme tam už boli – držíme fotoaparát v ruke, máme dokonalý nápad, ale niečo nám stále nesedí. Možno je to maličkosť, možno niečo väčšie, ale vo vnútri nás brzdí pocit, že to ešte nie je „ono“. Niekedy tento perfekcionizmus môže mať až paralyzujúci efekt. Pravdou však je, že často sa až reálna spätná väzba od druhých stáva tým pravým zrkadlom. Vo vačšine prípadov je dôležité nečakať na dokonalosť a radšej konať.
Strach z nedokonalosti
Ako fotografi sa často bojíme ukázať svoje dielo svetu, pretože ho sami vnímame cez prizmu nedokonalosti. Často máme pocit, že niečo ešte treba doladiť, odstrániť „ten uletený vlások“ alebo opraviť detail, ktorý vidíme len my sami. Tento perfekcionizmus nás môže brzdiť a zabrániť nám v posune vpred.
Hodnota praxe a spätná väzba
Jedna zo skúseností, ktorá môže pomôcť prekonať tento perfekcionizmus, je uvedomenie si, že hotové a vydané dielo má vyššiu hodnotu než to, ktoré zostane v šuflíku. Keď sme boli malí, učili nás robiť veci na 100 % alebo radšej vôbec. Ale ak sa pustíme do práce, aj keď máme pocit, že to nie je dokonalé, môžeme dostať reálnu spätnú väzbu, ktorá nás posunie ďalej. Práve to je to „zrkadlo“, ktoré nám trh a publikum nastavujú.
Mnoho profesionálnych fotografov, ktorých obdivujeme, začínalo tým, že skúšali rôzne techniky a nie vždy sa im všetko podarilo na prvýkrát. Práve tieto skúsenosti, aj keď sprevádzané chybami, sa stali základom pre ich ďalší rast a napredovanie. Pri každej novej zákazke, fotení alebo projekte sa aj oni stretávali s chybami, ktoré ich posúvali vpred. Zaujímavé je, že práve takéto príbehy sú často inšpiráciou – pripomínajú nám, že nikto nie je dokonalý hneď na prvýkrát.
Vzťah s klientmi a zážitok
Fotografia je nielen o technickej dokonalosti, ale aj o emócii, ktorú vie vyvolať. Pre klienta je často dôležitejšie to, že si zážitok z fotenia užil, než to, že je na snímke všetko technicky „správne“. Dôležité je byť tam, byť prítomný a poskytnúť hodnotu prostredníctvom samotného procesu fotenia, nielen cez dokonalú výslednú fotografiu. Pre klienta je dôležitý moment, ktorý si z fotenia odnesie – a nie to, či bola použitá tá najlepšia technika alebo najdrahší objektív.
Pravidlo 90-10
Ak sa neustále snažíme o dokonalosť, môžeme sa ocitnúť v situácii, keď nakoniec nevydáme nič. Skúste uplatniť pravidlo 90-10: ak je práca hotová na úrovni 85-90 % vašej spokojnosti, je čas ju vydať do sveta. Zvyšných 10-15 % často uvidia len tí najpozornejší z nás.
Dôležitosť činu pred dokonalosťou
Na konci dňa je dôležité, že niečo bolo urobené, vydané a dostalo sa medzi ľudí. Perfekcionizmus môže viesť k tomu, že sa nič nedokončí a neukáže. A ako v mojom prípade s masterclassmi, často ma spätne klienti uistili, že aj keď som mal pocit, že niečo nebolo úplne „dokonalo“, pre nich to bolo neskutočne hodnotné.