Predpovede trendov vo fotografii pre rok 2025
Fotografia sa mení rýchlešie, ako si mnohí z nás stíhnu uvedomiť. Akoby všetko, čo sme poznali, teraz dostávalo novú podobu. AI, retro štýly, výrazný tlak na autentickosť – rok 2025 bude o hľadaní rovnováhy medzi pokrokom a tradíciou.
Všetko, čo nás čaká, sa dá asi rozdeliť na dva svety: tých, ktorí sa pohrávajú s AI a generovaním, a tých, ktorí sa vracajú k analógovým koreňom a autentickému zážitku. Ktorý z týchto svetořadov vyhrá? To ukáže až čas.


AI ako buzzword, ale…
aj keď AI ovláda naše diskusie, jej skutočné využitie v profesionálnej fotografii je zatiaľ limitované. Áno, dokáže generovať šablóny, posty alebo storyboardy, ale príbeh ani emóciu zatiaľ nevytvorí. Zato nástroje ako remove tool v Photoshope ukazujú, že deep learning má miesto – čím viac nám zjednoduší prácu, tým viac sa môžeme venovať tomu, čo je dôležitejšie: tvoreniu.
AI-surrealizmus: Mačko-pes budúcnosti
AI bude experimentálna, miestami až príliš. Mnohí fotografi si na nej postavia prácu, ale často vznikne skôr chaotický mix, ktorý nezaujme viac ako tri sekundy. Na druhej strane, zopár umelcov sa presadí, ak AI využijú na rozšírenie svojich kreatívnych možností, nie ako náhradu ich práce.
Hyperrealizmus a imerzívne kampane
High-end značky si budú hrávať s kombináciou technológií a klasických techník. Predstav si kampaň nafotenú na filmový fotoaparát ako za čias tvojho deda – ale s pozadím generovaným na LED obrazovke v reálnom čase. Kombinácia tradície a moderných technológií dokáže vytvoriť niečo, čo načisto zaujme. Ale pozor, toto bude najskôr doména kampaní s veľkými rozpočtami.
Objavuj svet fotografie spolu s nami. Získaj pravidelný prísun tipov, trikov a inšpirácií, ktoré ti pomôžu rásť.
Autenticita ako nový štandard
Prirodzenosť je všetko. Klienti chcú reálne zábery, čo najmenšiu postprodukciu a svietenie, ktoré sa tvári ako prirodzené svetlo. Retuš? Väčšina klientov by ju radšej nevidela vôbec. Toto platí hlavne pre veľké značky, ktoré chcú komunikovať dôveryhodnosť a transparentnosť. Na druhej strane menšie firmy a značky s nižšími rozpočtami často siahnu po generovanom obsahu, aby ušetrili. Takže ako fotografi musíme nájsť balans medzi týmito svetmi.
Retro štýly a analógové korene
Kórejské trendy a s nimi aj štýl retro fotiek z 80. rokov sa stále viac dostáva do povedomia. Rozmazané zábery, filmové zrno, sepiové filtre – to všetko sa v roku 2025 stane veľkým hitom. Nečakaj dokonalé expozície. Ale nedokonalosť, ktorá práve tou nedokonalosťou rozpráva silný príbeh. A pre nás, fotografov? Čas oprášiť staré analógové foťáky a ešte staršie objektívy.
Personalizované mikro-dokumenty
Klienti hľadajú viac emócií a príbehy. Personalizované videá kombinujúce staré zábery, fotografie a nové voiceovery alebo talking heads sú na vzostupe. Svadobné pozvánky, rodinné príbehy, firemné videá – všade sa objavuje tento mix minulosti a súčasnosti. Fotograf teda nie je len zachytávač okamihov, ale aj rozprávač príbehov.

Online alebo neexistuješ
Ak nie si vidieť online, akoby si ani neexistoval. Prítómnosť na sociálnych sieťach a práca s trendy formátmi ako Reels či YouTube Shorts sú dnes nevyhnutnosťou. Pre fotografov je to šanca získať pozornosť, ale aj povinnosť držať krok s digitálnym svetom.
Multitalent ako nový štandard
Klienti dnes nehľadajú čistých fotografov či kameramanov, ale tvorcov, ktorí zvládnu oba svety. Od fotografa sa očakáva, že dokáže vytvoriť aj kvalitné videozábery. Kameramani by zas mali vedieť nafotiť pár použiteľných fotiek. Základné zručnosti v social media manažmente sú už považované za samozrejmosť. Multitalent nie je nevyhnutnosť, ale nový štandard.
Ak teda chcete byť na špici fotografického sveta, rok 2025 bude o neustálom učení, prispôsobovaní sa a objavovaní rovnováhy medzi tradíciou a technologickým pokrokom. Budeme sa učiť AI, vracať k analógu a hľadať cesty, ako získať pozornosť v preplnenom digitálnom svete. Ktorý smer vyhrá? To uvidíme, ale jedno je isté – fotografiá bude naďalej fascinujúcim mixom umenia a technológií.

Peter Brichta
Volám sa Peter Brichta a som profesionálny fotograf s takmer 20-ročnými skúsenosťami v komerčnej fotografii. Počas mojej kariéry som mal možnosť spolupracovať s klientmi ako RedBull, IKEA či VÚB. Špecializujem sa na fotografovanie eventov, športových podujatí, biznis portrétov a reklamných kampaní.
Som zakladateľom LensBrothers – projektu, ktorý vznikol s cieľom priniesť profesionálne fotografické vzdelávanie, ktoré je dostupné, praktické a reflektuje reálne potreby fotografov. Verím, že kvalitný workshop alebo masterclass by mal byť nielen teoretickým sprievodcom, ale aj nástrojom, ktorý ti pomôže posunúť sa vo fotografii na vyššiu úroveň.
Najviac ma bavia výzvy, ktoré ma nútia objavovať a učiť sa nové veci. V mojich začiatkoch som sa všetko učil pokusom a omylom. Dnes chcem pomáhať iným, aby ich cesta bola jednoduchšia.