Čo by si mal vedieť, skôr než vôbec zdvihneš foťák k oku

Part 1

Každý z nás sa niekedy ocitol v situácii, keď držal foťák v ruke, pozeral sa cez hľadáčik a netušil, čo vlastne ide fotiť. Prst visí nad spúšťou, ale hlava je niekde inde. Svetlo? Moment? Nastavenia? Kompozícia? Človek cíti, že tomu niečo chýba, ale nevie presne čo.

Dobrá fotka sa však nerodí v okamihu, keď stlačíš spúšť. Rodí sa skôr – v tom, čo vidíš, čo chceš a ako o tom premýšľaš. Preto si poďme dať krátku, ale poctivú rekapituláciu toho, čo by si si mal premyslieť ešte predtým, než fotoaparát vôbec zoberieš do ruky.

kurz fotografovania
PB_21-09-25_MS2021-Finale_0288-scaled

Vieš, čo fotíš – a prečo?

Toto je možno najzásadnejšia otázka zo všetkých. Vieš, čo ideš zachytiť? A prečo to chceš zachytiť práve tak, ako si to predstavuješ?

Možno chceš odfotiť niekoho v peknom svetle. Možno ťa zaujme ticho na ulici alebo detail na tvári. Môžeš chcieť vyjadriť emóciu, atmosféru alebo len čisto estetický moment. Čím jasnejšiu máš predstavu, tým jednoduchšie sa ti rozhoduje o všetkom ostatnom.

Keď vieš, čo chceš fotografiou povedať, ľahšie zistíš, aké svetlo na to potrebuješ. A keď vieš, aké svetlo, automaticky sa zamyslíš, z akého uhla ho chceš zachytiť. To ti už samo napovie, aké ohnisko budeš potrebovať, ako ďaleko máš stáť, či potrebuješ pozadie rozostriť, alebo nie… A zrazu si uvedomíš, že tvoja vízia ťa vedie k technickým nastaveniam – nie naopak.

Clonu si neurčuješ podľa toho, ako veľmi si chceš zamudrovať – ale podľa toho, čo chceš dosiahnuť. A keď vieš prečo, tak všetko ostatné začne dávať zmysel.

Svetlo je dôležitejšie ako foťák

Foťák nerobí fotku. Svetlo áno.
Svetlo je to, čo vytvára emóciu, náladu, atmosféru – bez neho sú fotky len ploché obrázky.

Zastav sa pred každým záberom a pozoruj, čo robí svetlo. Kade svieti? Je mäkké alebo tvrdé? Je rovnomerné alebo dramatické? Má nejaký smer? Odrazí sa od niečoho? Čo sa stane, ak sa pohneš o meter doprava?

Keď vieš čítať svetlo, fotka vzniká ešte predtým, než ju vôbec cvakneš. A práve preto je práca s prirodzeným svetlom jedna z najdôležitejších vecí, ktoré sa môžeš naučiť.

Aj preto vznikol náš masterclass o portréte v prirodzenom svetle, kde svetlo neriešime len teoreticky, ale aj priamo v praxi – čo robí na tvári, ako sa mení v priestore, ako s ním vedome narábať. Lebo keď máš dobré svetlo, môžeš aj mobilom urobiť záber, ktorý bude pôsobiť silnejšie než fotka z fullframu.

Zlý moment v zlom svetle ti nezachráni ani ten najlepší foťák na svete. Akurát ho odfotíš vo veľmi dobrej kvalite. Ale ak máš dobré svetlo, silný moment, jasnú emóciu – tak je úplne jedno, čím fotíš. A keď do toho zapojíš ešte lepší objektív, tak už je naozaj úplne jedno, aký foťák držíš v ruke.

Ovládaš svoj fotoaparát – alebo ťa on ovláda?

Veľa fotografov sa pri fotení spolieha na šťastie. Nastavia si niečo približné, dúfajú, že foťák ich „podrží“ a výsledok sa nejako dostaví. Niekedy to vyjde, inokedy nie. Ale ak sa chceš posunúť ďalej, šťastie nestačí.

Musíš vedieť, čo robíš. A prečo to robíš.
Fotoaparát ti ponúka množstvo možností – ale len vtedy, keď vieš, ako ich ovládať. A najdôležitejšie z nich sú clona, čas a ISO.

Tento expozičný trojuholník nie je žiadna akademická poučka – je to praktický nástroj, vďaka ktorému rozhoduješ o svetle, pohybe a hĺbke ostrosti. Keď vieš, ako ho ovládať, prestaneš sa báť tmy, protisvetla, rýchlych scén aj rozmazaných pozadí.

Ak si v tomto ešte neistý, pozri si náš článok Ako zvládnuť expozičný trojuholník a posunúť svoje fotky na ďalší level. Je to praktické, zrozumiteľné a bez zbytočného teoretizovania.

Foťák má byť tvoj nástroj – nie hádanka.
Keď mu rozumieš, prestaneš byť technik, ktorý bojuje s nastaveniami, a začneš byť fotograf, ktorý vedome tvorí.

Copyright Peter Brichta 2021 :: www.pbphoto.sk ::

Fotenie nie je o stláčaní spúšte.
Je to o tom, čo vidíš, čo chceš a ako to dokážeš uchopiť ešte skôr, než sa foťák dotkne tvojej tváre. A ak máš v hlave jasno – svetlo, moment, emóciu, myšlienku – všetko ostatné je už len technické prevedenie.

Nemusíš mať najnovší foťák, nemusíš mať desiatky objektívov. Stačí, keď vieš, prečo fotíš. A ak tomu rozumieš, tak aj ten najjednoduchší záber môže mať silu.

Volám sa Peter Brichta a som profesionálny fotograf s takmer 20-ročnými skúsenosťami v komerčnej fotografii. Počas mojej kariéry som mal možnosť spolupracovať s klientmi ako RedBull, IKEA či VÚB. Špecializujem sa na fotografovanie eventov, športových podujatí, biznis portrétov a reklamných kampaní.

Som zakladateľom LensBrothers – projektu, ktorý vznikol s cieľom priniesť profesionálne fotografické vzdelávanie, ktoré je dostupné, praktické a reflektuje reálne potreby fotografov. Verím, že kvalitný workshop alebo masterclass by mal byť nielen teoretickým sprievodcom, ale aj nástrojom, ktorý ti pomôže posunúť sa vo fotografii na vyššiu úroveň.

Najviac ma bavia výzvy, ktoré ma nútia objavovať a učiť sa nové veci. V mojich začiatkoch som sa všetko učil pokusom a omylom. Dnes chcem pomáhať iným, aby ich cesta bola jednoduchšia.