Ako zvládnuť expozičný trojuholník a posunúť svoje fotky na ďalší level
Čo je vlastne expozičný trojuholník a prečo by ťa mal zaujímať?
Ak si si práve kúpil fotoaparát, pravdepodobne ťa zavalila tona informácií. Automatické režimy, manuálne nastavenia, clona, ISO, čas uzávierky… Čo to všetko znamená a ako to ovplyvňuje tvoje fotky?
Expozičný trojuholník je úplný základ fotografie. Predstav si ho ako systém troch „pák“ – clony, času uzávierky a ISO – ktoré spoločne ovplyvňujú, koľko svetla zachytí tvoj fotoaparát a ako bude vyzerať výsledná fotka.
Keď sa naučíš, ako tieto tri prvky spolupracujú, budeš mať svoje fotky pod úplnou kontrolou. Nielenže zvládneš správne exponovať zábery, ale naučíš sa aj, ako s fotkami kreatívne pracovať. A to je moment, kedy prestávaš byť len „človek s foťákom“ a stávaš sa fotografom.
![jamie-street-qWYvQMIJyfE-unsplash jamie-street-qWYvQMIJyfE-unsplash](https://www.lensbrothers.sk/wp-content/uploads/2024/12/jamie-street-qWYvQMIJyfE-unsplash-scaled.jpg)
![PB_22-10-10_AllstarKongres_0104 copy Fotografia s nízkou hĺbkou ostrosti](https://www.lensbrothers.sk/wp-content/uploads/2022/11/PB_22-10-10_AllstarKongres_0104-copy-1024x682-670x446.jpg)
Brána svetla a kľúč k rozmazanému pozadiu
Clona je otvor v objektíve, cez ktorý prechádza svetlo do fotoaparátu. Veľkosť tohto otvoru určuje, koľko svetla sa dostane na snímač, ale má ešte jednu super schopnosť – dokáže kontrolovať hĺbku ostrosti.
- Chceš krásne rozmazané pozadie? Nastav nižšiu clonu, napríklad f/1.8 alebo f/2.8. Takéto nastavenie je ideálne na portréty, kde chceš, aby objekt vystúpil do popredia a pozadie sa zjemnilo.
- Fotíš krajinu alebo architektúru? Použi vyššiu clonu, napríklad f/8 až f/16, aby bola celá scéna ostrá.
Pozor však – ak nastavíš príliš vysokú clonu, napríklad f/22, môže sa svetlo „ohýbať“ a zníži sa ostrosť fotky (tento efekt sa volá difrakcia). Preto si vždy vyskúšaj, kde je objektív najostrejší – väčšinou to býva niekde medzi f/8 a f/11.
Praktický tip: Keď začínaš, neváhaj experimentovať. Skús nafotografovať tú istú scénu s rôznymi hodnotami clony a porovnaj, ako to ovplyvní hĺbku ostrosti.
Keď rozhoduje rýchlosť
Čas uzávierky určuje, ako dlho bude snímač vystavený svetlu. Predstav si to ako závoru na ceste – čím dlhšie je otvorená, tým viac svetla „prejde“. Čas uzávierky má zásadný vplyv na to, či bude fotka zmrazená, alebo rozmazaná.
- Fotíš šport alebo deti v pohybe? Použi krátky čas uzávierky (napr. 1/1000 s), aby si zmrazil akciu.
- Chceš vytvoriť efekt rozmazania? Nastav dlhý čas (napr. 1/30 s alebo viac) – hodí sa to pri fotení tečúcej vody alebo nočných svetiel.
Ale pozor, pri dlhších časoch sa môže fotka rozmazať, ak ti pri fotení pohne ruka. Preto sa pri dlhších časoch vždy snaž opierať o pevný bod alebo použiť statív.
Praktický tip: Ak si nie si istý, či fotka nebude roztrasená, nastav si čas uzávierky aspoň tak rýchlo, ako je ohnisková vzdialenosť tvojho objektívu (napr. 1/50 s pri 50 mm objektíve).
![Extrémne krátky čas zmrazí každý pohyb Extrémne krátky expozičný čas 1/3200, ktorý dokonalé zmrazí každý pohyb.](https://www.lensbrothers.sk/wp-content/uploads/2024/09/PB_21-09-25_MS2021-Finale_0072-1024x683-670x446.jpg)
![PB_24-09-13_GinFest 2024_0739 Vysoké ISO na hodnote 3200 v kombinácií s nízkou hĺbkou ostrosti ti umožní fotiť aj v zlých svetelných podmienkach.](https://www.lensbrothers.sk/wp-content/uploads/2024/09/PB_24-09-13_GinFest-2024_0739-1024x683-670x446.jpg)
Tvoj tajný trik pri slabom svetle
ISO určuje citlivosť snímača na svetlo. Nízke hodnoty (ISO 100 – 200) poskytujú najčistejší obraz bez šumu, zatiaľ čo vyššie hodnoty (ISO 1600 a viac) môžu priniesť šum, ktorý znižuje kvalitu fotky.
Ak fotíš vonku za jasného dňa, drž ISO čo najnižšie. Pri slabom svetle, napríklad v interiéri alebo pri nočnom fotení, ho môžeš zvýšiť – len dávaj pozor, aby si to neprehnal.
Praktický tip: Automatické ISO môže byť užitočné, ale len ak ho správne nastavíš. Urči si minimálny a maximálny rozsah ISO, ktorý je pre tvoj fotoaparát zvládnuteľný, aby si sa vyhol šumu. Napriek tomu je dobré mať nad ISO kontrolu manuálne – fotoaparáty často merajú svetlo nepresne, čo môže viesť k zle exponovaným fotkám. Skúšaj a sleduj výsledky, aby si vedel, čo najlepšie vyhovuje tvojmu štýlu fotenia.
Ako tieto tri prvky spolupracujú?
Predstav si situáciu: Chceš odfotiť portrét svojej kamarátky pri západe slnka. Nastavíš clonu na f/2.8, aby si mal rozmazané pozadie. Zistíš však, že fotka je príliš svetlá. Čo urobíš?
- Zrýchliš čas uzávierky, aby menej svetla dopadalo na snímač.
- Znížiš ISO, aby bola fotka menej citlivá na svetlo.
Každé nastavenie má svoje kompromisy, ale práve ich kombinácia ti umožní dosiahnuť perfektný záber.
Najčastejšie chyby začiatočníkov
- Zabúdaš meniť nastavenia podľa svetelných podmienok. Nechaj si chvíľu, aby si skontroloval clonu, čas a ISO, než začneš fotiť.
- Príliš vysoké ISO na dennom svetle. Vždy si všimni, aké máš aktuálne nastavenie.
- Zlá hĺbka ostrosti. Ak fotíš skupinový portrét, nastav clonu na f/8, aby boli všetci ostrí.
Cvičenie robí majstra!
Nečakaj, že zvládneš expozičný trojuholník za deň. Vezmi si fotoaparát, vyraz von a hraj sa s nastaveniami. Urob desiatky, možno stovky fotiek a porovnaj výsledky.
Ak chceš ušetriť čas a rýchlejšie pochopiť základy, vyskúšaj náš online kurz fotografovania, kde ti všetko ukážem krok za krokom. Vďaka konkrétnym príkladom a praktickým ukážkam sa naučíš nielen základy, ale aj kreatívne využitie expozičného trojuholníka.
Staň sa pánom svojho fotoaparátu a objav, čo všetko dokážeš vytvoriť!
![Peter Brichta Peter Brichta](https://www.lensbrothers.sk/wp-content/uploads/2025/01/1730811783711.jpeg)
Peter Brichta
Volám sa Peter Brichta a som profesionálny fotograf s takmer 20-ročnými skúsenosťami v komerčnej fotografii. Počas mojej kariéry som mal možnosť spolupracovať s klientmi ako RedBull, IKEA či VÚB. Špecializujem sa na fotografovanie eventov, športových podujatí, biznis portrétov a reklamných kampaní.
Som zakladateľom LensBrothers – projektu, ktorý vznikol s cieľom priniesť profesionálne fotografické vzdelávanie, ktoré je dostupné, praktické a reflektuje reálne potreby fotografov. Verím, že kvalitný workshop alebo masterclass by mal byť nielen teoretickým sprievodcom, ale aj nástrojom, ktorý ti pomôže posunúť sa vo fotografii na vyššiu úroveň.
Najviac ma bavia výzvy, ktoré ma nútia objavovať a učiť sa nové veci. V mojich začiatkoch som sa všetko učil pokusom a omylom. Dnes chcem pomáhať iným, aby ich cesta bola jednoduchšia.