Musíš mať druhý foťák, alebo sa to len hovorí?

Každý fotograf to zažil. Si na workshope, v skupine na Facebooku alebo na káve s kolegom a zrazu padne veta:

„Bez druhého foťáku by som na svadbu v živote nešiel.“

A ty sa zamyslíš: „Naozaj ho musím mať? Ale veď zatiaľ sa mi nič nepokazilo.“
Prvé, čo človeku napadne, je, že ak nemá dve telá, nie je „profesionál“. No realita je trochu iná.
Téma druhého foťáku patrí medzi tie, ktoré vedia vyvolať poriadnu diskusiu – niekto tvrdí, že bez neho by sa ani neodvážil ísť na platené fotenie, iný hovorí, že je to len zbytočný luxus. Pravda, ako to už býva, leží niekde medzi.

Fotograf so širokouhlým a teleobjektívom počas akcie
tom-the-photographer-8yPA6ZYq0-s-unsplash

Prečo sa o druhom foťáku toľko hovorí


Druhý foťák nie je o tom, že sa chceš pochváliť väčšou výbavou. Je to o zodpovednosti. Ak fotíš svadbu, event alebo komerčnú zákazku, máš len jednu šancu. Moment, ktorý sa stane, sa už nezopakuje. A ak by technika zlyhala, nevysvetlíš klientovi, že „sa to pokazilo“.

Preto mnohí fotografi druhé telo neberú ako bonus, ale ako poistku. Niečo, čo síce väčšinu času visí na ramene bez využitia, no v tej jednej kritickej chvíli rozhodne o tom, či deň skončí úsmevom alebo stresom.

Ak fotíš napríklad svadbu, máš plnú sálu hostí, nevesta prichádza k oltáru a presne vtedy ti zamrzne závierka alebo karta zahlási chybu.
Bez zálohy si skončil. S druhým foťákom len zdvihneš druhé telo a pokračuješ, ako keby sa nič nestalo.

Dva základné fotoaparáty s kitovými objektívmi pre začínajúcich fotografov

Kedy je druhé telo nutnosť


Sú situácie, kde druhý foťák nie je len „pre istotu“, ale doslova nevyhnutnosť.

  • Svadby a eventy
    Na svadbe sa momenty neopakujú. Pri výmene prsteňov, prvom tanci alebo emóciách pri gratuláciách nemáš priestor na chybu. Druhé telo je tu základný bezpečnostný prvok – ako poistka, že ani zlyhanie techniky ťa nezastaví.
  • Komerčné zákazky
    Keď fotíš pre firmu, značku alebo reklamnú agentúru, klient ti neplatí za fotenie, ale za istotu výsledku. V komerčnej fotografii je druhé telo profesionálny štandard. Aj keď ho celý deň nepoužiješ, už len to, že ho máš, je súčasť tvojej zodpovednosti.
  • Reportáže a šport
    Tu nejde len o zlyhanie techniky, ale aj o rýchlosť reakcie. Ak máš na jednom tele širokouhlý objektív a na druhom tele teleobjektív, vieš reagovať okamžite bez prehadzovania skiel. A často práve tých pár sekúnd rozhodne o tom, či zachytíš moment, ktorý sa už nezopakuje.

Kedy si vystačíš aj s jedným foťákom


Nie každý potrebuje chodiť s dvoma telami. Ak fotíš pre radosť, portréty kamarátov, rodinu alebo len zachytávaš bežné momenty, úplne ti stačí jeden fotoaparát. V takých prípadoch ide o zážitok, nie o zodpovednosť voči klientovi.
Aj ja som kedysi fotil len s jedným telom. A úprimne, nič mi nechýbalo kým som neprišiel na prvý väčší event, kde som zistil, že ak sa niečo stane, mám len pár sekúnd, kým moment zmizne. Ale ak sa pohybuješ v hobby úrovni, alebo fotíš napríklad cestovateľské reporty bez tlaku na okamžitý výsledok, jeden foťák ti úplne postačí.

To, čo je pri hobby fotení výhodou, je sloboda. Menej vecí na krku, menej stresu, viac pozornosti pre samotnú scénu.

Profesionálna fotografická výbava s dvoma fotoaparátmi a objektívmi

Výhody druhého tela (nie len kvôli poistke)


Druhý foťák má, samozrejme, aj svoje praktické výhody, ktoré oceníš, keď začneš fotiť profesionálne.

Nie je to len o zálohe, ale aj o tom, že ti zjednoduší prácu.
Ja osobne fotím tak, že mám dve telá zavesené na ramenách. Na jednom mám širokouhlý objektív, na druhom teleobjektív. Ak sa scéna zmení – napríklad z detailu prejdeš na celok – len siahnem po druhom foťáku. Žiadne výmeny skiel, žiadne zdržanie. V reportáži alebo na svadbe to znamená rozdiel medzi „mám moment“ a „už je po ňom“.

Zároveň mám v oboch telách dve pamäťové karty a zapnutý zápis RAW+RAW. Keby sa jedna karta poškodila, mám všetko aj na druhej. Zálohovanie je pre mňa automatická vec – niečo, čo robíš, kým sa nestane prvý problém.

Pamätám si vetu, ktorú nám na strednej hovoril učiteľ informatiky:
„Existujú iba dva typy ľudí – tí, ktorí zálohujú, a tí, ktorí ešte len budú.“

Odvtedy mám vo vrecku aj náhradnú baterku. Možno ju celý deň nepotrebujem, ale v momente, keď ju treba, zachráni celý deň.

Profesionálny fotoaparát a pamäťové karty – záloha RAW súborov pre fotografa

Ako sa rozhodnúť, či potrebuješ druhé telo


Najjednoduchší spôsob, ako si odpovedať na túto otázku, je pozrieť sa na to, čo fotíš a pre koho.
Ak fotíš svadby, eventy alebo komerčné projekty, druhé telo nie je luxus, ale súčasť výbavy. Je to tvoja poistka – a zároveň dôkaz, že k práci pristupuješ profesionálne.
Ak fotíš len pre seba alebo kamarátov, netreba hneď kupovať ďalšie telo. Investuj radšej do lepšieho objektívu alebo do svetla.
Ak máš niekoľko väčších zákaziek ročne, môžeš zvážiť prenájom druhého fotoaparátu, ideálne vtedy, keď ho reálne potrebuješ.
Ak sa foteniu venuješ dlhodobo, je lepšie mať druhé telo natrvalo. Nemusí byť rovnaké ako hlavné – starší model alebo predchádzajúca generácia ti poslúži ako spoľahlivý backup.

Druhý foťák nemusí byť rovnaký ako ten hlavný. Mnoho fotografov má ako záložné telo starší model, ktorý používajú len v prípade núdze alebo na doplnkové zábery. Ak máš napríklad Canon R6 ako primárne telo, pokojne môžeš mať R alebo 6D Mark II ako zálohu. Hlavné je, aby si mal kompatibilné batérie, karty a bajonet – to ti v praxi výrazne uľahčí život.

Ak si ešte len na začiatku a nevieš, či do druhého tela investovať, je rozumné ho prenajať. Požičovne dnes ponúkajú moderné modely za prijateľné ceny a často ti to pomôže lepšie pochopiť, čo ti pri práci reálne chýba. Možno zistíš, že druhé telo ti sedí, alebo naopak, že zatiaľ nepotrebuješ ďalší prístroj, ale radšej lepší objektív.

Ak máš dve telá, je dobré mať ich nastavené čo najpodobnejšie – rovnaké menu, tlačidlá, štýl ovládania. V stresovej situácii (napríklad pri svadobnom obrade alebo firemnej tlačovke) sa ti nechce premýšľať, kde je ktorá funkcia.

A ešte jeden praktický tip – udržuj obe telá v rovnakej kondícii. Mnoho fotografov má druhý foťák ako „skriňový záložák“, ktorý nevytiahnu celé mesiace. Problém je, že ak ho potom potrebuješ, zistíš, že má vybité batérie alebo starý firmware. Preto si raz za čas urob deň, keď obe telá skontroluješ, nabiješ a vyčistíš.

Druhý foťák nie je symbol profesionality, ale znak zodpovednosti. Nejde o to, mať viac techniky ako ostatní, ale byť pripravený, keď sa niečo pokazí.
Fotograf, ktorý má zálohu, nevyzerá „viac profi“ – len znížil riziko, že sklamaný klient bude jeho vizitkou.
Ak fotíš pre radosť, užívaj si slobodu jedného foťáku.
Ak fotíš pre peniaze, ber druhé telo ako súčasť pracovnej výbavy.
Lebo ako sa hovorí: keď máš len jeden foťák, raz príde deň, keď ti ho niečo zlomí – a bude to presne vtedy, keď to bude najmenej vhodné.

Volám sa Peter Brichta a som profesionálny fotograf s takmer 20-ročnými skúsenosťami v komerčnej fotografii. Počas mojej kariéry som mal možnosť spolupracovať s klientmi ako RedBull, IKEA či VÚB. Špecializujem sa na fotografovanie eventov, športových podujatí, biznis portrétov a reklamných kampaní.

Som zakladateľom LensBrothers – projektu, ktorý vznikol s cieľom priniesť profesionálne fotografické vzdelávanie, ktoré je dostupné, praktické a reflektuje reálne potreby fotografov. Verím, že kvalitný workshop alebo masterclass by mal byť nielen teoretickým sprievodcom, ale aj nástrojom, ktorý ti pomôže posunúť sa vo fotografii na vyššiu úroveň.

Najviac ma bavia výzvy, ktoré ma nútia objavovať a učiť sa nové veci. V mojich začiatkoch som sa všetko učil pokusom a omylom. Dnes chcem pomáhať iným, aby ich cesta bola jednoduchšia.